Hur många känner igen sig i att vid otaliga försök jobbat på att truga i barnen grönsaker? Kanske kan detta vara en glad nyhet för er.
Axfood är först med att i stor skala lansera en färs av lika delar nötkött och grönsaker. Färsen Nöt & Grönt säljs under det egna varumärket Garant och har bara hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs. Produkten lanseras i samarbete med Generation Pep som arbetar för bättre hälsa för unga.
– Det här är en smart och hälsosam lösning för köttfärsälskaren som vill fortsätta laga mat som vanligt och på ett enkelt sätt nära halvera sitt klimatavtryck, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Nyttiga grönsaker
Med Nöt & Grönt blir det enkelt för både barn och vuxna att äta mer grönsaker. Färsen är något mjukare än vanlig köttfärs och fungerar bra till populära vardagsrätter såsom köttfärssås, lasagne och tacos. Inblandningen av grönsaker gör färsen mer saftig och fyllig. Nötköttet i färsen kommer från svenska gårdar och bär därför Kött från Sverige-märkningen. Även morötterna är svenska. Produkten är Nyckelhålsmärkt, vilket innebär att det är ett hälsosamt val.
Näringsrik och hälsosam mat är avgörande för barns utveckling och hälsa. Tillsammans med Generation Pep lanserar nu Axfood den första färsen i sitt slag. Årets Pep-rapport, en av de mest heltäckande granskningarna av barn och ungdomars hälsa i Sverige, visar att endast fyra av tio svenska barn och ungdomar äter grönsaker varje dag.
– Vi vet att de allra flesta föräldrar idag är medvetna och vill göra ett mer hälsosamt val, men att det både kan vara kostsamt och svårt att få i barn grönsaker. Med en populär produkt som till hälften innehåller grönsaker och dessutom är billigare än vanlig nötfärs blir det lättare att göra rätt för väldigt många, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.
Nästan halverad klimatpåverkan
Matproduktionen står för cirka en tredjedel av den globala klimatpåverkan och kött är generellt det livsmedel som har högst klimatpåverkan per kilo. Förra året konsumerade svensken i genomsnitt 50–55 kilo kött per person, en ökning sedan föregående år. Den höga köttkonsumtionen påverkar såväl klimat, vatten- och markanvändning som biologisk mångfald negativt. Att minska köttkonsumtionen till förmån för ökad konsumtionen av grönsaker och vegetariska alternativ är därför bra för både miljö och människa.
Ett av Axfoods strategiska hållbarhetsmål är att verka för en mer hållbar produktion och konsumtion av mat genom att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat genom en förändrad försäljningsmix. Med Nöt & Grönt kombineras ett prisvärt och mer hälsosamt köttalternativ med betydligt lägre klimatpåverkan. Genom att färsen till hälften innehåller blomkål och morötter halveras nästan färsens klimatavtryck jämfört med nötfärs.
– Vår nya färs är ett konkret exempel på en innovativ, hållbar och prisvärd vara som hjälper konsumenten till lägre klimatpåverkan utan att för den skull behöva välja bort köttet helt, göra avkall på smakupplevelsen som många vill åt eller vara svårare att tillaga. Dessutom är priset väsentligt lägre än för vanlig nötfärs, säger Hans Bax, affärsområdeschef egna affärer på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.
Nöt & Grönt lanserades brett under vecka 22 hos Willys, Hemköp, Tempo och City Gross över hela landet. Inom kort kommer även Axfoods matkasseföretag Middagsfrid att använda den i sina recept. Färsen placeras bredvid vanlig nötfärs i butikerna och kommer med dagens prisläge ligga omkring 25 procent lägre i pris än nötfärs.
Publicerad av Kids&Family