Majblomman 2023 har just blivit avtäckt av 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad. Elsa är vinnare av Majblommans designtävling, och har låtit havsblå och gräsgröna kronblad samsas runt en orange pärla. Tanken bakom färgerna är lika allvarlig som aktuell.
– Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det orangea står för alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu, säger Elsa Schymberg, årets majblommedesigner.
Under det gångna året har Majblommans volontärer rapporterat om ökande behov bland barn. Familjer med skör ekonomi har fått allt svårare att få ihop pengar till det mest nödvändiga. De senaste siffrorna visar att Majblomman delade ut över 11 miljoner kronorenbart till barns kläder och skor. Majblommans uppskattning är att denna siffra kommer att öka. De oroliga tiderna märks tydligt för de mest utsatta i samhället.
– Våra barn är oroliga för framtiden, på en helt annan nivå än förut. Elsas majblomma är ett uttryck för det. Samtidigt är majblomman samma symbol för barns kraft som den har varit i över 100 år. När barn säljer majblommor engagerar de sig mot barnfattigdomen i Sverige, och i år är det viktigare än någonsin, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.
Elsa Schymbergs majblomma var ett av tusentals tävlingsbidrag som skickades in till barnrättsorganisationen förra året. Den 18 april är det dags för barn över hela landet att börja sälja majblommor.
Publicerad av Kids&Family